Метафизика на радостта
Тъгата и радостта за вярващите са като базата и надстройката за атеистите.След като прочетох „Възвишение“ на Милен Русков, съвсем естествено трябваше да посегна и към „Физика на тъгата“ на Георги Господинов (макар и в четвъртото издание). Един (свободен) литератор трябва да си дава сметка за това, което има своето време, консервирано, тук и там, и което е несвоевременно, отворено, сега и някога.
Псевдо-Гаустин
Разбира се, нуждаех се от
някаква сламка, която да ме изтегли на повърхността или през която поне да
дишам. Случайно или не, но сламката, цял Кон-Тики впрочем, намерих в
препоръката на Жан-Люк Нанси: „Трябва незабавно да прочетете
„Физика на тъгата“… (Истинският) литературен сноб има нужда от поне две последствия, за да измери основателната си причина, или causa sui –
„литературният сноб“ всъщност няма нужда от силогизми, аргументи и пр. реторични номера, за да се движи по течението. Или както казва Умберто Еко по друг повод:
Post hoc ergo ante hoc
(След това значи преди това).
А в началото беше… прочитът на „Естествен роман“, който всички останали толкова много обичаха, а аз намирах за леко насилен прочит на „Постмодерната ситуация“. По това време аз беше още студент в Шуменския университет, където ме приеха
въпреки „гениалната“ идея да изпълня кандидатстудентското си съчинение с
латински мъдрости на латински, разбира се, език. Но както и да е, изглежда увлечението ми към
мъртвата материя не ме е напуснало и днес.
Може би не е много учтиво да говориш за себе си, когато си
казал, че ще говориш за друго, и за това ще се върна към книгата. „Физика на
тъгата“ за мен е един смешен роман… Да, действително смешен, изпълнен с хумор и разни разновидности
на смешното – от иронията и сарказма до карикатурата и художествената сатира;
всичко това го има – анекдота, разказа с неочакван край, игрословицата,
неочаквания жест… Както знаем от древните, черната жлъчка (меланхолията) е само един от четирите хумора в човешкото тяло и това, че
нашият Минотавър е един-единствен в целия роман, така да се каже, не означава
непременно, че (не) ни е завещан, че всички ние не сме били Минотавър, подобно на аз бяхме, с което завършва авторът, не случайно в минало време.
По-скрупульозният психо-митологистичен прочит навярно ще разкрие една фройдистка първична
сцена и още много неща, ако имаме предвид например, че и Тезей е хибрид – син
на двама бащи, единият от които с прозвището Козела и т.н. Но по-добре да
оставим тълкуването на гръцката митополитология на по-вещи лица, Гугъл помага
до време. Във всеки случай мисля, че с експертизата си Георги Господинов може
да помогне и на Тройката. Сериозно!
Коментари
Публикуване на коментар